6de reisverslag - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van familie heijstraten - WaarBenJij.nu 6de reisverslag - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

6de reisverslag

Door: Iedereen

Blijf op de hoogte en volg familie

26 Oktober 2013 | Panama, Panama-stad

Hey friends, short summary in English at the end.

Boaz:
We waren bij het punt dat we naar Ometepe gingen het eiland met 2 grote vulkanen. Toen we aankwamen hebben we eerst 2 uur gelopen om bij ons hotel aan te komen. Tegenover dat hotel zat een shop die allerlei voertuigen verhuurde zoals: quad's, fietsen,scooters en motors. We hadden een quad gehuurd voor 4 uur we deden een route om de kleinere vulkaan. Ik zat bij mijn moeder en Tikal zat bij mijn vader. Het eerste deel toen we op de verharde weg zaten reden mijn moeder (heel sloom) en vader (heel snel). toen we bij het onverharde deel (keien/stenen) kwamen wisselde ik met mijn moeder, maar Tikal wou niet. de stenen waren heel groot en mijn moeder zei terecht dat ze zich als een zak aardappelen voelde (oma claire weet wat mijn moeder bedoelt). Uiteindelijk na 3,5 uur wisselde ik weer met mijn moeder want we waren op de verharde weg, we kwamen echt net optijd terug.
Na Ometepe zijn we naar Monte Verde gegaan we hebben daar 2 tours gedaan een naar een suikerriet en koffie plantage en een samen met Sergio. We hebben met hem heel veel gezien zoals heel veel Kolibries die zelfs op je hand gaan zitten. Ze gaan dan gerust een tijd uit de opgehangen voederbakken drinken met hun lange tong. Ook hebben we Toekans, Goudhazen en nog duizend andere vogels gezien. Na Monte Verde zijn we naar Panama-city gegaan waar we in een dorm verblijven– een zaal met veel bedden waar je een bed huurt.

Tikal:
Na Granada zijn we naar het eiland Ometepe gegaan (dat bestaat uit twee vulkanen) en we hebben daar eerst 2uur gelopen om bij ons hotel aan te komen. De volgende dag hebben we twee quads gehuurd en hebben een rondje gedaan om de kleinste vulkaan. Ik zat bij mijn vader en boaz bij mijn moeder. Het eerste deel op verharde weg reden mijn vader en moeder. Toen we op de slechtere weg aankwamen is mijn broer gaan rijden ik nog niet. Later toen we wat gingen drinken ben ik wel gaan rijden. Toen we weer bij verharde weg aan kwamen zijn mijn ouders weer gaan rijden. Het was heel leuk. Daarna met de Tica bus naar Costa Rica en in een plaatselijke bus naar Monte Verde. We hadden een heel leuk hotel die heette casa Tranquilo wat betekend relax huis. We hebben daar een tour gedaan door suikerriet plantages en coffee plantages. ook hebben we gezien en geproefd hoe ze koffie en suiker maken. We hebben daar ook een chocolade tour gedaan en ook elk stapje geproefd, zoals eerst de gemalen cacao en daarna met melk en daarna met verse suiker. De dag erna zijn we met een gids de bossen ingegaan en zijn we veel kolibries en sloths tegengekomen. We hebben ook nog wat dronken kevers gezien, de kevers werden dronken door een bloem met alcohol wat ze aantrekt en dan laat de bloem zaden op hun los zodat zij dat weer kunnen verspreiden.we zijn nu in Panama city en gaan over een paar dagen naar een plaatsje vanwaar onze boot vertrekt waar we vijf dagen opgaan naar Colombia.

Erik:
Laatste datum in het vorige verslag was onze vlucht terug vanuit Corn Islands, geschreven woensdag 9 sept. moest uiteraard 9 oktober zijn. Ons verblijf in Granada was door de stad en het hotel geweldig. Paar dagen daar, 2 dagen op Ometepe (wat in het vorige verslag en nu door de jongens al beschreven is) en vervolgens nog een paar dagen in Granada waar we op de fiets de stad goed hebben verkend en de 3 mannen hilarisch een kapper hebben bezocht.

Donderdag 17 okt. om 6 uur 's morgens het hotel verlaten en na een stevige wandeling met volle bepakking aangekomen bij het Tica busstation waar om 7 uur onze bus vertrekt richting San Jose, hoofdstad van Costa Rica. Na een rit van 5 uur (3 uur voor San Jose) laten we ons bij een kruispunt afzetten, om 15 uur hebben we de bus naar Monte Verde. Dit is een liefelijk dorp midden in een Cloudforest ( nevelwoud ), fijn hotel gevonden en in de boom naast het hotel hangt een drietenige luiaard. Ik hang later op de avond in een hangmat (als luiaard ) en de (andere) luiaard laat af en toe even zijn hoofd zakken om me aan te kijken en te zien of dat rare wezen er nog steeds is!

We hebben een paar geweldige dagen daar, het is voor onze begrippen koel (rond de 18 graden) en de natuur is verbazingwekkend. 's Ochtends is het zonnig en in de middag zit je compleet in de wolken. De eerste dag hebben we een tour gemaakt naar een plantage van koffie, cacao en suikerriet, de complete groei- en verwerkingsstadia gezien, gaaf! De volgende dag met onze gids Sergio (bioloog en wetenschapper) 5 uur gelopen door een bizar mooi landschap en oerwoud. Vele dieren gezien en getrakteerd op geweldige verhalen en een soort van college.

Zondag 20 okt. 5 uurtjes bussen om in San Jose aan te komen. Het beoogde Tica hotel zat vol dus op zoek naar wat anders, uiteindelijk toch nog een leuke plek gevonden. Maandag de stad (centrum) bezocht, redelijk modern en westers aanvoelend. 's Avonds om 11 uur in de bus gestapt naar het volgende land Panama. Om 4 's nachts komen we bij de grens aan en worden we de bus uitgekieperd met de mededeling dat we al vast maar in de rij moeten gaan staan om de douane van Costa Rica te passeren. De bus rijdt alvast door naar de Panamese kant, we moeten tot 6 uur wachten tot eindelijk de douanepost opengaat. Vervolgens zijn we ook nog 2 uur bezig om de grens met Panama door te komen. Om 8 uur zitten we al redelijk gesloopt weer in de bus voor nog eens 8 uur naar Panama city. Ik geloof niet dat ik jullie hoef te vertellen in wat voor een gemoedstoestand we daar aankwamen.

Prettig hostel gevonden in een oudere wijk die behoorlijk gerenoveerd wordt met Unesco geld. Een backpackersplek waar veel met elkaar opgetrokken wordt, veel mensen ontmoet en veel informatie uitgewisseld. We slapen voor het eerst als gezin in een Dorm (slaapzaal), Panamastad is duur en zelfs voor een bed in een dorm betalen we al 15 us dollar per persoon. De afgelopen maanden betaalde we gemiddeld 45 dollar per nacht met ons vieren. Panamacity heeft veel weg van Dubai, grote moderne gebouwen, flinke parken en boulevards en extreem grote shoppingmalls. Echter deze stad heeft ook veel verloederde achterstandswijken, het contrast hier is behoorlijk groot.

De stad lopend al aardig bekeken maar gisteren hadden we een zeer spannend hoogtepunt, scooters gehuurd en ons een weg geprobeerd te manoeuvreren door krankzinnig verkeer. Hier ga je met een scootertje gewoon de snelweg op met hard rijdende bussen en vrachtwagens die luid toeterend je proberen van de weg af te krijgen. Karin met Boaz achterop scheten in het begin peultjes maar kwamen weer wat bij toen we de stad uitreden naar de sluizen van het Panamakanaal. Sluizen bezocht, de jongens zelf een stukje laten rijden en vervolgens met meer zelfvertrouwen ons weer een weg gebaand terug naar ons hostel. Spannend maar wel gaaf!

Morgen (zaterdag 26 okt.) vertrekken we naar Portobelo, een klein havenstadje aan de Caribische kust, 5 uurtjes bussen. We hebben morgenavond een bijeenkomst met de schipper, bemanning en de 6 a 8 andere gasten die meegaan op de 5 daagse zeiltocht langs de Sanblas eilanden naar Cartagena in Colombia. Zondagmiddag vertrekken we op een behoorlijk groot zeilschip (informatie volgt in de volgende update) naar Zuid-Amerika. Tijdens de zeiltocht ga ik proberen een terugblik te schrijven over Centraal-Amerika, immers als we aankomen in Colombia is het 1 november, Tikal zijn verjaardag en de eerste 3 maanden reizen achter de rug!

Hey followers,
We enjoyed Granada very much, the city itself was very nice and relaxed and our hostel (Oasis) was perfect for us. After 3 days we left for a 2 day stay at Ometepe, just with a daypack, 2 hour bus, 1 hour boat, 2 hour bus and 1 hour walk, we found a nice place to stay just in beween the 2 volcanos. Next day we rented 2 quads/ATV to drive for 4 hours around the small volcano. Beautiful and exiting.

Returned to Oasis for another few days and left 17 oct. with Ticabus to San Jose, Costa Rica. We spend 3 days at Monte Verde, beautiful Cloudforest and staying at Casa Tranquilo, which was great! We did a nature tour for 5 hours with a biologist as guide named Sergio, for only 15 us each. Amazing! After Monte Verde we visited San Jose for 1 day.

Monday 21 oct. at 23 o'clock we went with Tica to Panamacity. At 4 at night we were dropped at the border and had to wait for 2 hours before beiing able to leave Costa Rica, another 2 hours to get into Panama and deadtired back in the bus for another 8 hours.

Panamacity is ok, as well as our hostel Magnolia Inn, we stay in the dorm for 15 us each, Panama is very expensive! Evendo we enjoy our stay here, the big buildings, parks and shoppingmalls remined me of Dubai. Yesterday we rented scooters and with fear we joined this crazy trafic to go to Miraflores at the Panama canal, exiting but worth it! Sunday 27 we will sailout from Portabelo on the Luca with probably 6 to 8 other people. 5 days sailing and and enjoying the Sanblas Islands, arriving 1sth of november in Cartagena, Colombia, Tikals birthday ( becoming 12 years).

Love and kisses,
KEBT

• 05 November 2013 - 23:25

Sandra:

Lieve vier, wat een heerlijkheid om te lezen wat jullie leven behelst. Even een momentje om stil te staan bij het gewone leven en zo fijn om te zien dat jullie daar uit gestapt zijn. Uitgestapt op een mooie waanzinnige manier dan. reizen en bussen en nieuwe ervaringen. Geluiden s'nachts in de jungle, oer geluiden die je in de westerse wereld niet kan tegenkomen. Hier thuis is het dan stress om het huiswerk en wat koken we vanavond dan weer? Wel een beetje gezond maar we hebben geen tijd dus dan maar pannenkoeken. geneuzel hier dus in huis vergeleken bij jullie fantastisch rond gereis. Fiets ik langs jullie huis dan realiseer ik me weer dat jullie er niet zijn, wel in gedachten maar ver weg in andere oorden.
    heel veel liefs van ons drie en fijn om jullie verhalen te lezen. Dikke kus sandra