8ste reisverslag - Reisverslag uit Quito, Ecuador van familie heijstraten - WaarBenJij.nu 8ste reisverslag - Reisverslag uit Quito, Ecuador van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

8ste reisverslag

Blijf op de hoogte en volg familie

27 November 2013 | Ecuador, Quito

Boaz:
De vorige keer waren we gebleven bij het punt na de lost city in Taganga. Daarna zijn we naar Medellin gegaan. Daar hebben ik en Tikal voor het eerst geparaglide. Het was echt heel gaaf! Het was net of je in een achtbaan zat, maar dat voor een half uur. Bij het opstijgen moet je hard rennen van een berg af. Toen vlogen we eerst met wat zijwaartse manoeuvres naar beneden en toen vlogen we over de stad. Later zijn we terug naar de berg gevlogen alleen zaten we toen zo laag dat we aan de bergvoet zaten dus zochten we een opwaartse luchtstroom waar we de hele tijd cirkelend naar boven zijn gegaan. Toen we weer makkelijk boven de berg uitstaken zijn we naar het puntje gegaan. Daar vlogen we op 2 meter afstand van 2 gieren mee, het was echt heel gaaf! Toen zijn we naar de landingsplaats gevlogen om te landen, maar dat ging niet helemaal goed. Want onze vleugel lag op het restaurant naast de landingsplaats.

Daarna zijn we naar San Agustin gegaan, daar zaten we in een heel leuk hotel met hele lekkere crêpes met ham, kaas, tomaat en kruiden. Vanaf daar hebben we een 4 urige paardrij tocht gedaan met 2 Duitsers. Het was heel leuk omdat het geen rijtjespaarden waren. Je moest ze echt helemaal zelf besturen dus je kon gewoon in galop, draf of stapvoets gaan als je dat wou. Bij die tocht hebben we ook 3 hunebed plaatsen bezocht met hun grappige beelden. De laatste plek was het bijzonderst want daar hadden ze een gekleurd beeld gevonden.

Na San Agustin hebben we een reisdagje gehad van 20 uur lang. In hobbelige bussen terwijl ik heel veel last had van mijn stuitje van het paardrijden. In Quito ontmoetten we Danny en Vanessa. Het was heel leuk om weer eens wat bekende gezichten te zien. Met hun zijn we naar een evenaar park gegaan wat stiekem niet op de evenaar lag. Daarna zij we naar een plek gegaan ongeveer 100 meter naar het noorden. Dat lag op de echte evenaar. Daar lieten ze ook zien dat we daar echt op de evenaar zaten want: ze hadden een bak water neer gezet in het midden, toen ze de stop er uit trokken liep het water recht naar beneden. Aan de zuidkant van de lijn draaide de draaikolk met de klok mee en aan de noord kant ging de draaikolk tegen de klok in.

Helaas moesten wij die zelfde dag weer afscheid nemen van Danny en Vanessa. Alleen was Danny zo moe dat hij zijn eigen slippers heeft laten staan en met die van Tikal naar hun kamer is gelopen en ingepakt heeft. Helaas kwamen we de volgende dag toen ze al weg waren er pas achter. We staan nu op het punt om een jungle tocht van 4 dagen te gaan maken en daarna naar de Galapagos. Gelukkig zien we Danny en Vanessa daar weer.

Tikal:
Na The Lost City ben ik eerst nog een paar dagen ziek geweest en heb ik dus niet veel gedaan. Na een paar dagen rusten zijn we met de taxi naar het vliegveld santa marta gegaan en daar hebben we een vliegtuig genomen naar Medellin. Eenmaal in Medellin aangekomen zijn we naar hotel Antiguo gegaan dat vervolgens een privé hotel bleek te zijn. Het leukste wat ik gedaan heb was dat ik voor het eerst heb geparaglide in een tandem vlucht. Tijdens het vliegen vroeg de paravlieger of ik acrobatiek wou doen en ik zij maar ja omdat ik niet wist wat hij bedoelde. En toen deed hij het en het was erg leuk.

We zijn ook nog een kwartier lang in een eitje aan een kabelbaan die normaal voor het skiën gebruikt word gegaan die over een bergachtig landschap ging. Daarna met een nachtbus naar San Agustin geweest en daar hebben we een ritje naar hel gemaakt op een paard waar ik nu nog last van heb. We hebben ook nog de wedstrijd Nederland Colombia kunnen zien in de biljartkroeg.

We zijn na San Agustin met een lange reisdag (taxi,taxi,bus,bus,taxi,taxi) naar Ecuador gereisd. De dag daarna zijn we met een bus naar een van de meest belangrijke markten geweest. We hebben op de markt allemaal wel iets gekocht. Diezelfde dag zijn we naar Quito gegaan waar we Danny & Vanessa ontmoet hebben en daar had ik eindelijk weer een stukje HOLLANDSE BOEREN KAAS!!! kunnen eten. We zijn samen met Danny en Vanessa nog naar een optreden geweest. De dag daarna zijn we naar de evenaar gegaan maar het is waarschijnlijk niet de echte evenaar. De dag daarna hebben we de basiliek beklommen zes trappen op en Boaz heeft nog twee extra ladders beklommen.

Erik:
De jongens hebben deze keer gelukkig wat meer aandacht besteed aan het schrijven van hun stukje, zeker Tikal heeft wat meer om hun hoogtepunten heen geschreven.

Vrijdag 15 nov. vertrekken we 's middags met het vliegtuig vanaf Santa Marta naar Medellin, soepele vlucht van 1,5 uur en een half uurtje taxi naar de binnenstad. Fantastische stad gebouwd in een vallei en tegen de bergwanden omhoog, grotendeels opgetrokken uit rode metselstenen en rode daken. We zitten aan de rand van het drukke centrum en er ligt een klein parkje tegenover ons wat vooral bevolkt wordt door drugsverslaafde zwervers die leven van het sorteren van afval. Ons hotel is een oud koloniaal gebouw wat heel mooi gerenoveerd is, 15 grote hoge kamers en we zitten er helemaal alleen!! Het gebiedjes staat bekend als gevaarlijk en trekt daardoor weinig toeristen, wij hebben hier echter weinig van gemerkt en voelde ons veilig. We verblijven hier 3 nachten, slapen in een dorm vanwege de prijs en al die tijd hebben we ons privé hotel met 3 man personeel. De eigenaar Filipe is een heel aardige vent met wie we een keer hebben ontbeten, lange gesprekken hebben en een keer hebben gedineerd met zijn zonen erbij.

Veel tijd gespandeerd met het rondlopen in de stad en genieten van de bedrijvigheid en sfeer, veel vriendelijkheid. Vele ritjes gemaakt met de metro en de aansluitende kabelbaan naar boven en een stuk over het vlakke hoogland. Hoog op het verlanglijstje van de jongens stond een tandemvlucht parapenten, dit was goed te regelen vanuit de de bergen rondom de stad. Ze kwamen erg enthousiast terug van de vlucht, helaas was onze humeur al aardig verziekt omdat ze zich de hele ochtend als draken hadden gedragen.

Maandagavond om 23 uur stappen we in de nachtbus naar het zuidelijke Neiva waar we om 12 uur aankomen en dan nog 2 uur in een pick-up truck doorrijden naar San Agustin. Redelijk gesloopt aangekomen, ingecheckt in een fantastisch hostel en snel naar de plaatselijke biljartclub om de voetbalwedstrijd Nederland-Colombia te zien, hilarisch!

We verblijven 3 nachten in een privé dorm in een prachtige tuin op de top van een heuvel met een geweldig uitzicht over het dorpje en het dal. We zitten op de hoogvlakte en het is hier voor onze begrippen koud, 15 graden. Onder ons slaapvertrek zit een grote algemene keuken waar vrijwel alle gasten zelf koken en waar we veel nieuwe reizigers ontmoeten en menig gezellig avondje hebben. Een dag het archeologisch park bezocht waar opgravingen van voor Christus gevonden zijn, het zijn voornamelijk graven die erg lijken op hunebedden. De volgende dag 4 uur paard gereden, geweldige tocht door een bijzonder mooi landschap. Eindelijk eens geen volgpaarden die in een rijtje achter elkaar aan sjokken maar zelf actief aan de slag van stapvoets tot een flinke galop, gaaf!

Van San Agustin weer een lange reisdag naar Ecuador. 4,5 uur in een 'abortus'busje, wild stuiterend en helemaal klem in een overvolle bus op de achterbank naar Popayan. Vandaar 7,5 uur naar Ipialis wat de grensplaats is, de grensovergang sluit on 22 uur en we komen om 21.55 bij de grens aan, gelukkig mogen we beide grensovergangen nog over die beide zeer efficiënt werken. Met de taxi nog naar Tulcan, de grensplaats aan Ecuador kant, waar we om 23 uur een eenvoudig hotel betrekken naast het busstation. Snel een hapje eten en naar bed.

's Morgens al weer vroeg in de bus naar Otavalo, hier bezoeken we een beroemde markt met veel handwerk van de bergvolkeren. Begin van de middag de laatste 2 uurtjes bussen naar hoofdstad Quito. Het beoogde hotel bleek te duur, een naast gelegen hotel was een beetje shabby maar toch maar onze intrek genomen, even later bleek er geen alcohol genuttigd te mogen worden en op het moment dat Danny en Vanessa ons kwamen bezoeken bleek bezoek ook niet te mogen. Resoluut onze spullen gepakt en vertrokken, ingecheckt in het hotel waar Dan en Vanes al zaten.

Het was een zeer prettig weerzien, los nog van het feit dat ze whisky, shag en een flink stuk boerenkaas voor ons hadden meegesleept. Dan en Vanes waren al een dag eerder aangekomen en hadden de stad al aardig verkend, iets wat voor ons erg makkelijk was want we hadden gelijk een goede reisleiding. 's Avonds goed gegeten en een muziekfestivalletje bezocht. De volgende dag samen naar de Mittad del Mundo oftewel het punt van de Evenaar, zeer toeristisch maar wel de moeite waard. Wederom weer een zeer gezellige dag. Helaas deze dag al weer afscheid moeten nemen, iets wat heel raar aanvoelde. Dan en Vanes hebben een ander reisschema dan wij en gaan naar plekken die wij in andere landen al bezocht hebben zoals het Nevelwoud. We hebben wel afgesproken elkaar weer te zien in het zuidelijke Cuenca of op de Galapagos eilanden.

Voor ons restte nog 2 dagen Quito om een Amazonetocht van 4 dagen en de vluchten naar de Galapagos te regelen. Tussendoor hebben we het oude gedeelte van de stad nog uitgebreid bezocht. Inmiddels zitten we in Cuenca bij te komen van een strak reisschema waar we een fantastische tijd hebben doorgebracht in de jungle en op de Galapagos. Op Galapagos gelukkig nog wat tijd kunnen doorbrengen met Dan en Vanes maar die vertrekken morgen (14 dec.) weer terug naar huis. Door het drukke schema komt dit verslag pas laat van de pers maar is het vervolg al in de maak.

for our international friends:
This part is a bit outdated since it covers our travel from Taganga Colombia untill Quito, we are already preparing for the next chapter!
After we recovered from the 'lost city' trek we took the plane to Medellin since the price was comparable with taking the bus. In Medellin we stayed in a very nice hostal 'Antiguo', we had a privat hostal because it is supposed to be in dangerous area. We did not think it was dangerous and we like to stay in a historical part of a city so we did not choose the backpacker area. the owner filipe prepared one day breakfast for us and at night we had dinner together with him and his 2 sons. We shared music well.
We were very enthousiastic about the metro and the metro cable. The last we normally know from skiing. We spend time cruising the historical part of the city with parks, plazas, musea and shopping area. There is even a church with a shopping mall inside specialized in (sport)shoes, we bought new walkingboots for Boaz. If they do not have your size they take the wrong size for a walk, trying to exchange it for the right size in a different shop. You'll see a lot of shoes who are being taken for a walk.
The boys went for a tandem paraglide adventure above the city. They thought it was amazing, scary, wonderfull, great, etcetera.
From Medellin we took the nightbus to Neiva, on the way to San Agustin. We booked it through the internet that saved 20%! In San Agustin we stayed in casa francoisn a wooden dorm. they had a comunal kitchen and als a very good restaurant with harty crepes and pasta.
We vistited the archeological sites with a kind of hunebed shaped burial structures. Part of this we did by horse, 4 hours. Tikal thought it was hell and Boaz could not enjoy the busride the next day but the old people thought it was great!
The bus to Popoyan was a very bumpy ride. The same day we continued to the Ecuadorian border where we arrived arround closing time. We spend the night in tulcan 3 km past the border where we had dinner at 23.00 o'clock.
The next day we continued early to Ottovalo to visit one of the most important markets of south america. Unfortunately we could not make it to the seperate cattle and produce markets. It was not that crowded as written in the books.
The last etappe brought us to Quito where we were dying to meet some friends from Holland. Danny and Vanessa brought us good dutch cheese, whisky and tobacco, the last ofcourse for Erik. Together we visited Mitad del Mundo en Inti nan both almost at the equator. It was touristy but part of being in Ecuador.
The bus and trole bus lines are a very easy and cheap way to cross the city. An adult is $0,25, for the boys even $0,12 and they give yu back the $0,01! We walked a lot as well, exploring the old city and preparing for our trip to the Amazone and Galapagos.