4de reisverslag - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van familie heijstraten - WaarBenJij.nu 4de reisverslag - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

4de reisverslag

Blijf op de hoogte en volg familie

26 September 2013 | El Salvador, Santa Ana

4de Reisverslag

For our international friends, the most of our journal is in dutch. The very last part of it is a comprehensive story of our whereabouts.

Boaz:
Waren gebleven bij dat we net onze eerste Spaanse les hadden gehad. We zijn nu 2 weken verder. De Spaanse cursus was heel leuk, Ik heb ondertussen de hele cursus achter de rug. Ik had een hele aardige juf genaamd: Anna Roselia (Rosy). Ze was bijna een kop kleiner dan dat ik ben. Ik vond het heel leuk dat ze op spelenderwijze met me leerde, zo hield ik tenminste de hele 4uur vol. Ik heb ook aan activiteiten van de school meegedaan, maar lang niet alle. De activiteiten die ik heb gedaan waren: het Jade museum en het Chocolade museum. Het Jade museum vond ik het leukst doordat er ook echt uitleg bij alle stukken werden gegeven. Er waren ook heel veel Maya stukken, wat het nog leuker maakte.

Tikal:
(Español)
Bueno, finalmente lección española sobre. Mañana vamos al Lago de Atitlán todavía puede empacar mi bolsa, pero luego nos vamos mañana. Estoy realmente disfrutando de mí mismo tenía en la escuela de español. fue al museo del chocolate y se fue al Museo de Jade era muy agradable y muchas veces he visto a mi nombre, yo digo sobre el Lago de Atitlán, en el próximo informe.

(Nederlands)
Oké eindelijk Spaanse les voorbij. Morgen gaan we naar lake Atitlán, moet nog mijn tas wel inpakken, maar dan kunnen we morgen weer vertrekken. Heb het heel erg naar mijn zin gehad tijdens spaanse school, naar het choco museum en naar het jade museum geweest, het was heel leuk en ik heb mijn naam vaak gezien. Ik vertel over lake Atitlán in het volgende verslag.

Erik:
De stukjes van de jongens gaan blijkbaar geheel over de 2 weken Spaanse school. Leuk van Tiek om het eerst in het Spaans te doen, jammer alleen dat hij wel Google translate nodig had, want zo goed is zijn Spaans nog niet (of had ik dit niet mogen schrijven?). Nu even terug naar het moment wanneer het laatste verslag eindigde.

Vrijdag 6 sept. eerste 4 uur Spaanse les achter de rug met onze persoonlijke lerares. Afgedraaid de stad in om een hapje te eten, lopen we nog even een overdekte hal in met kleine souvenirsstandjes. Plotseling begint de grond onder onze voeten behoorlijk te bewegen en maakt het dak krakende geluiden, standhouders beginnen nerveus rond te rennen en wij staan vol verbazing aan de grond genageld. Het besef dat dit een aardbeving was was er bij mij wel gelijk, de jongens waren alleen maar verbaast en we moesten uitleggen wat ze net ervaren hadden. Gelijk daarna ook afspraken gemaakt over hoe te reageren als we dit nog eens ervaren, we zitten namelijk de komende 2 maanden nog in 'gevaarlijk' gebied.

Zondag zijn we van ons hotel verhuist naar ons gastgezin, Casa Theresa. We hebben hier 1,5 week vertoeft. In een huis met een familie die alleen Spaans sprak, waar we 3x per dag de maaltijd nuttigde en samen met 2 Australische meisjes (Sandra en Anja) die er ook verbleven het enige toilet/douche moesten delen. Aanpassen voor zowel ons als gezin, inleveren van wat privacy, goede maaltijden en lastige gesprekken door ons magere Spaans.

De eerste zondag vielen we gelijk met onze neus in de boter want de hele familie was bij elkaar omdat een kleinkind 2 jaar werd, volgens traditie word er dan een 'Pinata' opgehangen. Kinderen die tegen een kartonnen pop of in dit geval auto met een knuppel slaan om al het snoep wat binnenin zit er uit te werken. Bij iedere slag waar snoep op de grond valt beginnen de kinderen als een gek te graaien. Het schouwspel is al een tijdje aan de gang en vragen dan Boaz om ook mee te doen. Fout natuurlijk want hij heeft veel kracht door het reddingszwemmen en heeft ook nog 2 jaar op honkbal gezeten. In 3 slagen slaat hij het hele ding aan gort en zelfs de volwassenen beginnen nu enthousiast mee te grabbelen. Ook op zondag hebben we nog een lichte aardbeving.

''s Ochtends om 7.15 aan het ontbijt en om 7.45 naar school waar om 8 uur de les begint. We hebben buiten les in een mooie tuin en het is dan meestal mooi weer. We zitten hoog (1200 meter) en het is regenseizoen, met andere woorden tussen de 16 en 18 graden en 's middags vaak behoorlijk regen. Sommige buien zorgen voor behoorlijke rivieren in de straten. Buiten de uitjes die de jongens al beschreven hebben zijn we ook nog naar een Cooperativa geweest van de Maya's, ik werd daar verkleed als de vader van een bruidegom, het werd uiteindelijk een leuk schouwspel van een Maya huwelijk.

Zaterdag 14 en zondag 15 werd de onafhankelijk van Spanje gevierd, grote parades van drumbands, allerlei optredens en toneelstukjes en zelfs een optreden van ongeveer 200 balletdansers. De hele stoet duurde 3,5 uur en was zeer indrukwekkend.

Antigua was fijn, relaxed en anders. Gelukkig ook veel contact gehad met andere backpackers. Reizende gezinnen komen we zelden tegen en hebben vaak te maken met jonge backpackers vanuit de hele wereld die doorgaans tussen de 20 en 30 jaar zijn. Ze kunnen ons vaak niet plaatsen omdat we als gezin op deze manier reizen.

Donderdag onze laatste schooldag en met bloemen afscheid genomen van onze Meastra's. Spullen weer ingepakt en vrijdagmorgen met een stel mooie planten afscheid genomen van ons gastgezin. Auto gehuurd en voor 2,5 dag rondgereisd naar en langs Lake Atitlán. Veel plaatsjes bezocht en me begeven in het krankzinnige verkeer in dit land. Uiteindelijk ongeveer 350 kilometer afgelegd en het Meer en vele fantastische marktjes bezocht. De markt in Solola was super, overdekt, puur en geen toerisme.

Zondag (22 sept.) de auto gelukkig zonder schade weer ingeleverd bij het verhuurbedrijf. 'S avonds met de bus naar Guatamalacity waar we naast het busstation de nacht hebben doorgebracht. ''s Morgens om 6 uur in de bus naar El Salvador, waar we om 10.30 uur zijn uitgestapt in de 2 de stad van het land genaamd Santa Ana. Vandaag (dinsdag 24 sept.) hebben we de stad, de kathedraal, het theater en de de Mayastad Tazumal bezocht. Morgen de Ruta de las Flores en dan door naar de hoofdstad San Salvador. Onze reis zal zich daarna verplaatsen naar Nicaragua.

Dus volgend verslag meer, overigens is het reizen met de jongens nog steeds niet helemaal ok. Vooral omdat Tikal moeite blijft houden met reizen en dit resulteert in chagrijnige buien die invloed hebben op het hele gezin.

International friends:
After the 2 weeks of Spanish school in Antigua that was hard but in the same time very wurthfull, we were enjoying our homestay with Theresa. We left with a rentacar to Lake Atitlán. We travelled around 350 kilometers in a mad traffic, but enjoyed the lake and surrounding. We visited the beautiful market of Solola, which is less touristic as Chichicastenango.

After returning the car last Sunday we left for a one night stay at Guatamalacity and left at 6 a'clock in the morning with the bus to El Salvador. Now staying in Santa Ana and visited the Mayacity of Tazumal. We are going to visit some other places in the neighbourhoud tomorrow and head on for San Salvador and Managua on thursday.

Groetjes and kisses,
KEBT

• 01 Oktober 2013 - 10:08

Joost Knijnenburg:

Hoi KEBT,
    Leuk om jullie reiservaringen te lezen.
    Groet Joost

• 01 Oktober 2013 - 15:51

Maud:

Lieve KEBT, alle verslagen nu achter elkaar gelezen,dat is leuk, geeft al een heerlijk beeld van reis, aktie, natuur, drank en bedgeheimen! We genieten nog dagelijks van jullie achtergebleven drankvoorraad, en jullie schone was nog hier, maar past toch niet meer volgend jaar, zie Rokus. Toevallig eerder in Nw Zeeland, dan zien we elkaar nog? Groeten uit jullie stad xxx van Maud