3de reisverslag - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van familie heijstraten - WaarBenJij.nu 3de reisverslag - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

3de reisverslag

Door: Iedereen

Blijf op de hoogte en volg familie

08 September 2013 | Guatemala, Antigua

Boaz:
Bij het vorige reisverslag waren we in Flores.
Na Flores zijn we de jungle ingetrokken, in totaal 3 nachten.
Van de 3 nachten hebben we er 2 in een hangmat geslapen en 1 in een tent.
In de jungle liepen we gemiddeld 6 uur per dag met een kleine pauze na 3 uur.
In totaal hebben we aan dieren gezien: Slingerapen, Spinapen, Brulapen, Koraalslangen, Bushmasters, Tarantula's, Koningspapagaaien, Toekans, Neusberen, Junglevosjes, Nachtvlinders, Pauwen en Leguanen.
Na de jungletocht lekker een hele dag in Tikal rond gelopen.
We gaan onze Spaanse cursus in Antigua doen, we hebben al een les gehad, het was heel leuk hopen dat het gaat werken.

Tikal:
Oké het vorige verslag was voor we de jungle in gingen. De eerste dag werden we om 8 uur opgehaald en zijn we naar de gids zijn huis geweest. Vanaf daar zijn we gaan lopen naar het bos. We hebben veel geluiden gehoord en na de lunch ook nog apen gezien. Die avond geslapen in een hangmat. De volgende dag niet echt veel gezien. Oké laatste dag 2 dodelijke slangen gezien en een tarantula spin. Toen aangekomen in Tikal zijn we toren 4 beklommen dat is de hoogste toren van Tikal. Het begon wel heel hard te regenen, maar we hebben het overleefd. Die dag daarna Tikal bezocht en brulapen gezien ( die proberen op je te poepen, plassen en dingen naar je te gooien ). Dat was het weer voor deze keer dan.

Erik:
We verlieten Flores de dag na het laatste verslag. Van de Mayastad Zotz die we de tweede dag bezocht hebben, zijn we uiteindelijk eind van de derde dag aangekomen in Tikal. Drie dagen ploeteren door de jungle waarvan de laatste dag zelfs door zeer dichte jungle. Met een gids; kok; helper en twee paarden hebben we deze tocht gemaakt met twee kampementen in het midden van de jungle . 's Nachts liggend in een hangmat met muskietennet en omringd door fantastische geluiden.

De jongens hebben al aardig beschreven wat we allemaal gezien hebben. Karin zal zich vooral de vele Muskieten herinneren die haar billen lek staken als ze probeerde een plasje te doen. We hebben allemaal wel behoorlijk geleden onder deze etterbakjes. Ik heb persoonlijk deze tocht wel ervaren als een van de zwaarste die ik ooit heb gemaakt.

Buiten de vele dieren die we gezien hebben en de bruisende nachtelijk geluiden, was voor mij het meest indrukwekkende het volgende. De eerste dag hebben we bij schemering een tocht gemaakt door dichte jungle naar een verticale witachtige rotswand. Tijdens de tocht vlogen er vele kleine vleermuizen rakelings langs ons. Bij de wand aangekomen verlieten in tien minuten tijd vele duizenden vleermuizen de grotten. Een zwerm die de lucht donker liet worden en gonsde ( tevens scheten ze ons helemaal onder). Toch een fantastische ervaring!

Tikal was wederom een indrukwekkende ervaring, ook al was het veel gecultiveerder dan de ervaring die wij 19 jaar geleden hadden. Mooie vierde dag in Tikal gehad waarbij we alle zes belangrijkste torens hebben bezocht. Op een bepaalt pad hingen de Brulapen boven ons hooft en vonden het grappig om mij bijna onder te plassen, Karin hebben ze echter wel aardig onder gepoept.

Na een dagje bijkomen in Flores (en een gigantische was laten doen), zijn we zondag 1 september om 8 uur 's morgens op de bus gestapt naar Coban. De eerste maand en vier landen verder, kwamen we na een busreis van 5 uur terecht in een hotel van 18 dollar voor 2 kamers, zeer simpel maar gelukkig wel schoon. Coban is een stadje op de hoogvlakte, 1300 meter hoog en dus ook aanmerkelijk koeler ( 16 graden) en natter. Rustige 2 dagen doorgebracht met bezoek aan een fantastische orchideeënkwekerij, het gewenste museum en de koffiefabriek bleken allebei definitief gesloten te zijn.

Dinsdag 3 sept. stonden we 's morgens 8 uur weer klaar voor onze bus naar Atigua. Echter de bus kwam na gezenuw en meerdere telefoontjes pas om 10.30 uur. Gelukkig na 5 uurtjes bus aangekomen in de oude hoofdstad, slechts 25 km. rijden van de huidige stinkende hoofdstad Guatamala City. Antgua is een compact stadje met een lay back sfeertje. We zitten ( dankzij Karin) in een fijn huishoteltje met 5 kamers.

Vrijdag zijn we voor 2 weken aan onze Spaanse cursus begonnen. Gewoon dus 4 uur per dag naar school met een persoonlijke lerares. Karin gaat hard, de jongens gaan ook lekker en ik heb het zwaar maar red het wel. De komende 2 weken gaan we lessen volgen en zullen verblijven bij een gastgezin waar we alleen maar met Spaans terecht kunnen.

De jongens vinden het reizen nog steeds moeilijk, te dicht op elkaar en te weinig hun 'eigen' ding kunnen doen. Ze missen hun vrienden en thuisomgeving en hebben moeite dat we continu zo dicht op elkaar zitten. Dit resulteert regelmatig in frustraties en chagrijnige buien. Tikal heeft daarbij ook nogal eens problemen met aanpassingen en veranderingen in de planning en afspraken.

We zijn nu ons vervolgtraject naar El Salvador (1 week) en Nicaragua aan het voorbereiden. Planning is dat we na afsluiting van onze cursus, op zondag 22 sept. zullen vertrekken naar El Salvador.

Groetjes en liefs,
KEBT

• 08 September 2013 - 08:09

Marina Perdijk:

Atigua ook goede herinneringen aan, cursus Spaans direct in praktijk brengen brengen is daar vast goed te doen. Succes allemaal

• 08 September 2013 - 08:34

Ingeborg:

Wow wat een prachtig verhaal weer , lijkt me echt fantastisch ( streep de muskieten en alle ontlasting wel weg :-) . Hoop dat de jongens snel hun plekje gaan vinden . Dikke kus vanuit een donker en regenachtig Nederland

• 08 September 2013 - 09:16

Okie:

Es un viaje muy hermoso no? Claro que si!!

• 08 September 2013 - 12:04

Margot Aben:

Klinkt allemaal heel bijzonder, maar misschien soms ook wel zwaar, zo veel indrukken om te verwerken. Kan me voorstellen dat het de jongens wel eens te veel wordt en dat ze soms hun gewone leventje thuis missen.Daar tegenover staat natuurlijk wel een schat aan levenservaringen.Geniet met volle teugen en hou ons vooral op de hoogte. Liefs van Margot en Wim

• 11 September 2013 - 12:14

Frans Van Der Steen, Corrie Verwaal:

Hoi Tikal en Boaz, Karin en Erik,
    Tijdje op vakantie en "uit de lucht" geweest maar heb zojuist jullie verslagen gelezen en ben weer een beetje "bij". Zou eigenlijk in "spaans" moeten reageren maar kom niet verder dan "hola" ( en dat kan al tot verwarring leiden). Fantastisch jullie verhalen te lezen en een indruk te krijgen van de bijzondere ervaringen die jullie al verzameld hebben. Vrij reizen over onze aard-kloot zal zo nu en dan weer wennen zijn, maar je krijgt er wel wat voor terug! Wie in Boskoop of Gouda heeft er ooit een koffervisje gezien?
    Lijkt me een heel gesjouw voor zo'n beestje maar alla. (Geef mij maar zo'n lekkere grote verpleegster haai!) p.s: Brulapen hebben wij ook. Ziet er wat anders uit, maar je komt ze soms tegen. Nou ja, genoeg geleuter: Wens jullie een bijzonder vervolg van jullie wereldreis, nog vele mooie ervaringen en veel plezier.
    Blijf jullie volgen, veel liefs vanuit een herfstig Nederland,
    Frans, met vriendelijke groet van Corrie.