2de reisverslag - Reisverslag uit Flores, Guatemala van familie heijstraten - WaarBenJij.nu 2de reisverslag - Reisverslag uit Flores, Guatemala van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

2de reisverslag

Door: Iedereen

Blijf op de hoogte en volg familie

27 Augustus 2013 | Guatemala, Flores

Tikal:
Oké na de eerste 2 weken zijn we naar Mexico gegaan. Waar Boaz en ik in Playa del Carmen onze duikcursus hebben gedaan. De duikcursus zijn we begonnen met theorie leren. De 2de dag hadden we de eerste zwembadduik. Tijdens de zwembadduik hebben we veel oefeningen gedaan zoals je masker afzetten en weer op en dan klaren. De 3de dag met een nieuwe instructrice hebben we onze eerste 2 zeeduiken gemaakt. De eerste was een plezierduik en de tweede was een oefenduik waar we alle oefeningen hebben geoefend. De 4de dag de laatste theorie en het theorie examen. De 5de dag het laatste examen waar we heel snel klaar mee waren en toen waren we "open water divers". Na de afronding van de duikcursus zijn we naar een grot restaurant geweest. De volgende dag hebben we de Maya stad chichen-itza bezocht. Het was heel leuk, grote tempel en veel ruïnes gezien. De dag daarna om 00:00 zijn we met een nachtbus naar Belize gegaan. Vanaf daar in een kleiner busje naar Guatamala, eenmaal in Guatamala aangekomen zag je overal mijn naam op borden en zelfs op het geld. Overal waar je kijkt zie je mijn naam. Nou meer heb ik niet meegemaakt maar in het volgende verslag vertel ik meer.

Boaz:
Na Jamaica zijn we 2 weken in Mexico geweest, daar hebben we onze openwater duikbrevetten gehaald. Tijdens die duiken heb ik een schol, rog, schildpad, angelfish, kreeft, inktvis, murene, papagaaivis, krabben, koraalduivel, koffervis, schorpioenvis gezien. Het was heel erg mooi om al zoveel te zien. Daarna zijn we doorgereden naar Guatamala. Eerst in een luxere bus die vertrok om 12 uur s'nachts en duurde 4,5 uur. Daarna in een klein busje met iemand genaamd Meg, ze was heel aardig en was ook aan het rondreizen en kwam uit Australië.
We waren in totaal met z'n 5en, dus we hadden heel veel ruimte in het busje, maar het was dan ook wel 7 uur in het busje. We zijn hier aangekomen en gaan binnenkort lekker naar Tikal.

Erik:
1 ste verslag eindigde vanuit mijn hangmat in Jamaica op Treasure Beach. We hebben daar met onze nieuwe Duitse vrienden Mathias en Sabrina nog een Rum estate bezocht ( zonder de jongens) en zij met de jongens nog een waterval. De laatste dagen in Kingston de markt in Downtown en uiteraard het Bob Marley museum bezocht.

Vrijdag 16 augustus om 5 uur 's morgens vertrokken naar het vliegveld voor een vlucht naar Miami van 2 uur, 5 uur wachten en vervolgens een vlucht van 2 uur naar Cancun in Mexico. Nog een uurtje in de bus naar Playa del Carmen. Cancun is ons te toeristisch en te duur en Playa is nog iets meer layback. Karin had een prettig appartementen hotel voor ons gevonden, waar we een studio hadden met een eigen keuken en koelkast.

Zaterdag (op mijn verjaardag) zijn de jongens begonnen met hun Padi Open water cursus. De heren zijn inmiddels geslaagd voor hun cursus en hebben hierboven uitgebreid verslag gedaan. Gezien de beschrijving van hun belevenissen heeft de cursus veel indruk gemaakt en hebben ze hier veel plezier aan beleefd.

Woensdag na het eindexamen zijn we uiteten geweest in een bijzonder restaurant gesitueerd in een druipsteengrot, het eten en de ambiance waren geweldig. De volgende dag begon al weer vroeg (half 7) om een (georganiseerde) tocht te maken naar de Mayastad Chichen Itza, 3 uur heen en via een grotcomplex en de stad Valladolid (dezelfde weg terug). Vermoeiend maar redelijk de moeite waard.

Vrijdagnacht met een (te zwaar koelende airco) bus naar de grens met Belize gereden. Tussen half 5 en 7 uur rondgehangen op het busstation en vervolgens een fantastische busreis van 7 uur waarbij we het grootste deel door Belize zijn gereden. Belize lijkt behoorlijk op Jamaica als het gaat om landschap, huizenbouw, huidskleur en relaxedheid van de mensen. Zoals in Suriname zijn alle supermarkten in handen van Chinezen. Het meest bijzondere was wel het meerder malen tegenkomen van Amish mensen, er zijn hier een aantal van deze gemeenschappen.

Zaterdagmiddag om 4 uur kwamen we aan in ons guesthouse in Guatamala, Flores. Dit stadje ligt op een schiereilandje in een groot meer. Voor Karin en mij was dit een terugkomen na bijna 20 jaar en hebben vol verbazing rondgekeken en alle veranderingen aanschouwd. Vanaf de grens was onze Tikal al helemaal volop in de aandacht, ze hadden nog nooit gehoord van iemand die vernoemd was naar hun Mayastad. De Guatemalteken zijn trots op deze stad en onze Tikal geniet daardoor extra aandacht.

Morgen (dinsdag 27 aug) vertrekken we voor een vierdaagse trektocht door de jungle om van een kleine maya nederzetting (Zotz) te trekken naar Tikal. Met gids en kok en 2 paarden voor het vervoer van kampeerspullen en eten en drinken. Lange dagen lopen door ongerepte natuur en 's nachts slapen in een hangmat met muskietennet.

Verslag hiervan volgende keer.
Groetjes, KEBT

• 27 Augustus 2013 - 16:39

Ingeborg:

Wow wat een verhalen allemaal ! En wat een spanende trip in het vooruitzicht zeg! ben ook benieuwd hoe jullie en Boaz en Tikal dat gaan vinden . Nou ik probeer me er een voorstelling van te maken , maar ben toch benieuwd naar al het beeldmateriaal .
    Enjoy Borg

• 27 Augustus 2013 - 17:22

Judith Hora:

wow, een plaats genaamd Tikal! grappig!

leuk al jullie belevenissen!

• 27 Augustus 2013 - 21:21

Marina Perdijk:

Flores, leuk dorpje ben benieuwd wat daar nu anders aan kan zijn geworden. Voor mij was het 10 jaar geleden om op Flores te zijn volgens mij heb ik nog ergens een waterverf liggen die ik daar heb gemaakt. Ook heb ik met 4 anderen uit mijn vakantiegroep een trektocht (3 dagen denk ik nu) door de jungle gemaakt naar Tikal met een doofstomme indiaanse gids/kok ( je spreekt de taal toch niet dus is gebarentaal ook prima) en 1 paard voor het vervoer van spullen. Afzien maar heb er vooral erg goede herinneringen aan overgehouden. Heb trouwens nooit begrepen dat TikaL (dus met L) de naam was. Kan mij voorstellen dat je daar wel een punt mee haalt. Wat kan het leven toch leuk zijn geniet en blijf delen met ons. Groetjes Marina

• 28 Augustus 2013 - 14:20

Elsbeth Pluim:

In dit platte kikkerlandje geniet ik met jullie in dat prachtige verweggistan mee. Heerlijk die verhalen. Wat moet dat genieten zijn. Ga jullie zeker volgen.

• 29 Augustus 2013 - 13:00

Sandra:

Lieve mensen, heerlijk om weer even wat te lezen van jullie. Mijn neven hebben ook een duikcursus gedaan en mij verteld van die prachtige onderwater wereld. Wat een ervaring!!! De komende dagen gaan jullie ook weer een avontuur tegemoet. Grappig om te bedenken hoe jullie wereld en omgeving en geluiden er uit ziet vanaf Reeuwijk. Lorenzo is nu op welpenkamp en Giacomo komt vanavond terug van een paar dagen Engeland voor zijn werk. Hoe anders kan de beleving van de wereld zijn.
    Dikke kussen van ons allen uit Reeuwijk. xxxx