dali 2 - Reisverslag uit Dali, China van familie heijstraten - WaarBenJij.nu dali 2 - Reisverslag uit Dali, China van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

dali 2

Door: erik

Blijf op de hoogte en volg familie

12 Juli 2005 | China, Dali

Ni Hao (hallo),

Daar zijn we weer. Nog even terug naar het staartje in Laos.

Vanaf Luang Prabang een mini bus genomen naar Laung Nam Tha. 8 uur onderweg over een slechte slingerende weg. De laatste 2 uur was het ergste, er wordt een nieuwe weg aangelegd maar het contract is gewonnen door een Chinese wegenbouwer. Ze hebben de opsluiting van de weg gemetseld bovenop de bestaande weg maar er tussenin nog niet opgevuld. Er was echter geen rekening gehouden met het regenseizoen, dus de weg is nu een opgesloten modderpoel. De bus gleed van de ene naar de ander kant.

Luang Nam Tha is een klein stadje omringt met rijstvelden. We zitten nu in het regenseizoen en de velden zijn voor het grootste gedeelte net aangeplant. Het lichte groene gras steekt mooi af tegen de donker groene bergen op de achtergrond. We zijn hier 3 dagen geweest en hebben veel in de omgeving rondgefietst.

5 Juli met de bus naar de grens, nog steeds glibberend en glijdend. Eenmaal de grens over zitten we in een keer op een goed geasfalteerde weg. Het landschap is ook wat veranderd, meer gecultiveerd. Op de bergen staan theeplantages en de rijstvelden zijn in een keer vierkant en recht van vorm. Laos zag er natuurlijker uit omdat het de landschapsvormen volgt. Eind van de dag komen we aan in Mengla, voor Chinese begrippen een groot dorp maar voor ons al een behoorlijk stad. Erg modern en schoon, een ware schok na Noord Laos.

De volgende dag met een nachtbus naar Kunming, dit is een echt grote stad met 6 miljoen inwoners. Deze bus had alleen bedden, 3 rijen en 2 boven elkaar. Nog nooit eerder gezien. We hebben in deze bus 22 uur vertoeft en het was een byzondere ervaring. In Kunming hebben we onze reis naar Tibet kunnen regelen inclusief de nodige permits.

Van Kunming naar een kleiner plaatsje met de trein genaamd Dali. 6 uur in een volgepakte trein. Ons treinstel was een groot kippenhok, na een half uurtje op weg veranderde het kippenhok in een dierentuin en ja wij waren de hoofdattraktie. Helaas was het bordje ' verboden aan te raken of te voeren' in het Engels en begrepen de Chinezen er dus niks van. Onze jongens gingen van hand tot hand en werden nagenoeg dood geknuffeld en flink gevoerd. Wederom een byzondere ervaring.

Dali is een mooi oud stadje met een prettige sfeer, we zijn hier nu 3 dagen en vertrekken vanmiddag naar Lijang. We hebben voortdurend een miezer regentje en de temperatuur ligt tussen de 15 en 20 graden. We hebben hier voor 90 US S Goretex jassen gekocht en zijn nu beter bewapend tegen regen en kou. We zitten op 2000 meter hoogte, de volgend plaats ligt weer wat hoger en de laatste plaats Zhong Dian ligt op 3200 meter. Hier arriveren we overmorgen. We wennen langzaam aan de hoogte om hoogteziekte te voorkomen (zeker voor de jongens). Op 17 juli vliegen we naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. De stad ligt op 3700 meter en kent nu temperaturen tussen de 10 en 16 graden, voor ons doen al erg koud.

De afgelopen 3 maanden hebben we flink nagedacht over onze toekomst. Om verschillende redenen hebben we besloten om ons vanaf half december weer te gaan vestigen in Nederland. We missen jullie vriendschap te veel en Karin de 4 seizoenen. We houden jullie op de hoogte en tot ziens aan het eind van het jaar.

Groetjes en liefs,
Erik, Karin, Boaz en Tikal