KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van familie heijstraten - WaarBenJij.nu KL - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

KL

Door: erik

Blijf op de hoogte en volg familie

03 Oktober 2005 | Maleisië, Kuala Lumpur

Weer eens een reisverslagje van ons na het laatste verslag uit Cambodia. In Cambodia maar 2 1/2 week doorgebracht, het is een relatief klein land en er zijn niet zoveel hoogtepunten. Van Phnom Penh naar de kust gereisd naar Shinoukville. Een klein stadje met een aantal stranden die redelijk mooi zijn maar niet te vergelijken zijn met de mooie stranden van Thailand. Ruim 5 jaar geleden met Rokus en Sanne hier geweest met serieuze plannen om hier of Kampot/ Kep een hotel/ restaurant te beginnen. Het bleek toen allemaal erg moeilijk te zijn en hebben daarom toen afgezien van de plannen. Nu na 5 jaar zie je dat het zich heel voorzichtig aan begint te ontwikkelen, echter begrepen we van een aantal ondernemers dat de corruptie vooral van de politie nog hoogtij viert. Doorgereisd naar Kampot vanwaar we zittend met z'n vieren op een scooter een dagtochtje hebben gemaakt naar het kustplaatsje Kep wat nog maar weinig veranderd was. Tijdens de lunch brak er een tropische storm los wat er voor zorgde dat de lunch zo'n 3 uur duurde, echter de storm luwde maar weinig en we moesten toch de tocht van 1 1/2 uur nog naar huis maken. Het werd een zeer nat, koud en spannend tochtje terug.

Via Phnom Penh met een boot (6 uur) naar Siem Riep, de stad waar de beroemde tempels van Angkor Wat liggen. Een vriendelijk stadje met een ontspannen sfeer. Een zeer vermoeiende en boeiende dagtocht langs de tempel complexen gemaakt, vooral Bayon (de tempel met de 1000 gezichten) en een tempel complex in het oerwoud waar de oerwoudreuzen hun wortels nog strak om de gebouwen hebben zitten hebben veel indruk gemaakt. Buiten Siem Riep nog gefietst wat leuke en mooie plaatjes en contacten heeft opgeleverd.

Vanaf hier met de boot naar Battambang, om daarvandaan een monsterreis te beginnen naar een eiland in zuid Thailand genaamd Koh Phi Phi. Een busreis van 10 uur bracht ons in Bangkok, waar we liever niet wilde blijven dus gelijk door naar het treinstation. Na 2 uur wachten konden we met de trein naar Surratani, een nachttrein van 11 uur maar geen bedden meer beschikbaar dus dan maar slapen in stoelen. 's Morgens aangekomen en na weer 2 uur wachten met de bus (5 uur) naar Krabi alwaar we nog eens 1 1/2 uur op een boot moesten vertoeven om vervolgens behoorlijk gesloopt onze hotelkamer op Koh Phi Phi te kunnen betrekken. Het lijkt er inmiddels op dat de jongens het beter volhouden dan wij.

Op het eiland bijna 2 weken vertoeft en 3 keer van hotel gewisseld. De eerste week zalig kunnen ontspannen en bij kunnen komen van het toch wel vermoeiende reizen. De 2de week hebben we ons ook wat ingezet voor het opruimen van Tsunami puin en rommel. Zelfs na bijna 11 maanden zijn hele stukken strand nog zwaar vervuild en ligt er onderwater nog een hoop puin. We hebben met het hele gezin 2 dagen meegewerkt met een vrijwilligersclub die zonder enige vorm van subsidie al maanden aan het opschonen is. Het blijkt dat alle wereldse toegezegde hulp in ieder geval voor dit behoorlijk zwaar getroffen eiland in het water is gevallen en weggespoelt (net zoals de nog steeds 1300 vermiste mensen hier). Een byzarre maar toch ook mooie ervaring.