tibet - Reisverslag uit Guilin, China van familie heijstraten - WaarBenJij.nu tibet - Reisverslag uit Guilin, China van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

tibet

Door: erik

Blijf op de hoogte en volg familie

02 Augustus 2005 | China, Guilin

Lieve vrienden,

We staan op het punt om China te verlaten, we reizen vanavond met een slaapbus richting de grens met Vietnam alwaar we morgen de grens over zullen gaan.

De afgelopen weken waren fantastisch. Vanaf Dali waar ik het laatste verhaal gestopt ben zijn we per bus naar Lijang en daarna naar Zongdian gereist. Steeds een stukje hoger om op 3200 meter uit te komen. Beide steden hebben een oud stadscentrum met mooie huizen en kleine straatjes. Helaas hebben de Chinezen sinds het tourisme op gang is gekomen er in rap tempo een groot touristen circus van gemaakt, er struinen dan ook grote groepen chinezen achter de tourleidster aan die met een eigen kleur vlag voorop banjert. Rond het oude centrum is een gigantische nieuwe stad ontstaan met werkelijk de meest afgrijselijke architectuur (of gebrek hieraan) die je maar kan bedenken. Maar goed wij hebben ons vermaakt in het oude centrum of geheel buiten de stad.

Van Zongdian 2 uur in het vliegtuig naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. Bij aankomst eigenlijk het zelfde verhaal, een prachtig oud centrum met het fantastische Potala paleis in het midden en een afschuwlijke nieuwbouw er omheen. De Chinezen zijn in rap tempo dit land aan het vergiftigen.

We zaten op 3700 meter en zowel Karin als ik hadden moeite met onze ademhaling, alsof je bij iedere teug lucht net iets te kort komt. Vooral 's nachts zorgde dit nogwel eens voor wat slapeloze uurtjes. De jongens hadden gelukkig nergens last van. Boaz vierde zijn 5de verjaardag op het dak van de wereld, kompleet met taart en kaarsjes en een fotocamara als kado.

Vanaf Lhasa hebben we een tocht gemaakt van 6 dagen door het land om de hoogte punten te bekijken. We hadden een Toyota landcruiser met prive chauffeur voor euro 470 inclusief alle benodigde permits. Deze 6 dagen waren fantastisch, wel lange dagen in de auto over een weg die eigenlijk zo niet mocht heten. Sommige stuken waren zo erg dat in een mum van tijd je nieren tussen je ribben zaten en je hart in je broek was gezakt. De tocht bracht ons naar plaatsen zoals Gyantze, Shygatse en uiteindelijk het hoogtepunt het Basecamp van de Mount Everest.

We zouden in het Basecamp in een tent overnachten op 5200 meter. Na enkele uren daar te zijn bleek Boaz toch hoofdpijn te krijgen en misselijk te worden, hij had wat te wild gespeelt en op deze hoogte betaal je daar dan de tol voor. We zijn diezelfde avond nog teruggegaan naar 4600 meter en daar bleek alles weer goed te gaan. We hebben veel geluk gehad omdat dit de eerste keer sinds een week was dat de ijzeren dame (Everest) uit de omringende wolken geheel zichtbaar was, absoluut indrukwekkend!

We hebben weer behoorlijk kou meegemaakt en flinke snotneuzen gehad maar een tocht door dit sprookjes landschap heeft een onuitwisbare indruk achter gelaten.

Na Tibet terug naar Kunming in China gevlogen. Vanaf daar de volgende dag vertrokken per slaaptrein voor een rit van 20 uur naar Guillin / Yangshou. We vertoeven nu weer in de brandende hitte omringt door een vlak landschap met her en der krijt bergen, ook absoluut zeer mooi.

De volgende keer vanuit Vietnam. Momenteel zijn we even niet telefonisch te bereiken omdat onze prepaid op is maar er wordt aan gewerkt om dit te veranderen. We houden jullie op de hoogte.

Groetjes en liefs,

Erik, Karin, Boaz en Tikal