5de reisverslag - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van familie heijstraten - WaarBenJij.nu 5de reisverslag - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van familie heijstraten - WaarBenJij.nu

5de reisverslag

Door: Iedereen

Blijf op de hoogte en volg familie

16 Oktober 2013 | Nicaragua, Granada

For our international friends, there is a comprehensive piece in English at the end.

Tikal:
De vorige keer vertrokken we bijna om een tocht te doen langs een paar steden. We zouden eigenlijk gaan ziplinen maar het regende te hard. In Nicaragua zijn we de dag na onze aankomst naar Leon gegaan, het was er er erg gezellig en vooral toen de processie van Geronimo begon. Het gaat over een man die zich als vrouw verkleedde en dronken was en op die dag gaat iedereen het na doen en er lopen dan ook grote nepstieren rond die door mensen werden bestuurd. Dan gaan ze wild rond rennen en dan slaat iedereen hun met stokken. Een paar dagen later hebben we de Cerro Negro vulkaan beklommen en er met een board vanaf geboard en het was super leuk. Daarna vertrokken in een minivliegtuig naar great corn island, vanaf daar met een watertaxi naar little corn island. Ik heb daar mijn eerste 5duiken na mijn cursus gemaakt het was super leuk. Ik heb ook veel verpleegstershaaien gezien maar natuurlijk ook andere vissen zoals lobsters, eagleray's, stingrays en nog veel meer. Ga morgen weer naar Managua en vanaf daar door naar Granada.

Boaz:
De vorige keer waren we gestrand bij het idee dat we de tour de las floras zouden gaan doen. We zouden bij de toer ook een stuk ziplinen, maar we zouden eerst nog een uur moeten wachten en daarna zou het waarschijnlijk ook nog eens hard aan het regenen zijn. Dus we hebben we het niet gedaan.
In Nicaragua zijn we naar Leon geweest daar hebben we heel veel leuke dingen gedaan zoals: een optocht gezien met allemaal dronken mannen die zich verkleden als vrouwen, ook hebben we eerst een uur een vulkaan opgelopen genaamd Cerro-Negro daarna in 5 minuten van de berg afgesleed. Daarna zijn we naar Big Corn Island gevlogen en doorgevaren naar Little Corn Island. Als ik het zou moeten vergelijken heel erg op Jamaica lijkt, door de sfeer en al die leuke honden. We zijn eerst naar hotel Cool spot gegaan maar daarna naar Casa Iguana.

The diving was realy fun, i think that our divemaster Jackey is realy Nice and fun to dive with. We have seen many nice things under water like nursesharks, many lionfishes, lobsters, flamingotongs, boxfishes, eagelrays, stingrays, sardins, porcupine pufferfish, queenangelfishes, baracuda's and dolphines. Realy nice.

Erik:
Woensdag 25 september, we zitten in Santa Ana in een hotel met 4 kamers, de eigenaar is een Rechter die wat kamers verhuurt en ook nog in auto's handelt. We kunnen van hem een auto huren voor een dag om de 'bloemenroute' te rijden, 5 dorpjes midden in een heuvelachtig landschap vol met koffiestruiken. De rechter (genaamd Orlando) vindt het leuk om een dagje met ons mee te gaan en is gedurende de dag onze chauffeur en gids langs niet bloeiende plantages. Helaas verkeerd seizoen maar evenzogoed een leuke dag eindigend aan een groot meer waar eindelijk de zon weer schijnt. De jongens hebben weer eens een 'hang'dag en vinden maar weinig leuk, helaas!

Donderdagochtend vertrek met de zogenaamde 'kippenbus' (een overvolle en overbelaadde bus) naar de hoofdstad San Salvador. El Salvador is een land met weinig culturele of historische hoogtepunten maar munt voor ons uit in vriendelijkheid en veiligheid, we verblijven daardoor hier met een prettig gevoel. We verblijven in het hotel wat verbonden is aan de busmaatschappij, eenvoudig en nogal rumoerig omdat onze kamer grenst aan de vertrekhal. 's Middags en de avond nog met veel plezier een stukje van de hoofdstad mee kunnen pakken.

's Morgens om 5 uur zou onze bus vertrekken, echter om half vijf wil de buschauffeur al vertrekken en rijdt de bus al buiten het station, ik sta buiten nog wakker te worden met koffie en een sigaret. Wild toeterend maakt hij me duidelijk dat hij weg wil, ik sprint naar de bus en maak het dikke varken luid scheldend duidelijk dat hij dichtbij een klap op zijn bek is. Onze relatie staat onder spanning maar hij kan het gelukkig later op de dag opbrengen om zijn excuses aan te bieden. De busreis van 12 uur brengt ons vanuit El Salvador door een stuk Honduras naar hoofdstad Managua van Nicaragua.

We komen aan in een buitenwijk van Managua, een prettig backpackers hostel gevonden maar de sfeer in de wijk was wat gespannen en gaf geenszins een veilig gevoel. 's Morgens gelijk weer vertrokken met een minibusje naar Leon, een stadje qua opbouw en sfeer lijkend op Antigua in Guatemala. Met 2 fietstaxi's ons laten brengen naar hostel 'la Gordita', Spaans voor dikke vrouw, nou geloof me onze gastvrouw Monica was inderdaad een geweldig grote vrouw, waggelend en wel. Ze was overigens ook een een geweldige gastvrouw.

Dagje relaxed en de stad bekeken, vervolgens een dagje naar het strand met de kippenbus en op de terugweg belanden we in de processie van de heilige Jeronimo. Een heilige van een paar eeuwen geleden die dronkaard was en zich graag in vrouwenkleren kleedde. De processie duurder gauw 2 uur en gaf een bizarre stoet van dronken uitbundige mensen die slaand op kartonnen stieren en onder opzwepende muziek de stad doortrokken. Indrukwekkend en te bizar voor woorden!

De volgende dag met een gids genaamd Carlos naar de Cero Negro, een relatief jonge actieve vulkaan met zwart gesteente en zand waar je ook geweldig vanaf kunt boarden. Fantastisch uitzicht op de top en een dampende krater. Bij de krater was de grond zo heet dat je er makkelijk een eitje op kon bakken. Ook dit was weer een geweldige ervaring!

Dinsdag 1 oktober, we zijn nu precies 2 maanden onderweg en gaan weer een lekker reisdagje tegemoet. Eerst 1,5 uur in de taxi naar Managua vliegveld, vliegtickets gekocht naar een eilandengroep genaamd Corn islands aan de Caribische kant (slechts 81 dollar pp), 1,5 uur gaaf vliegen in een 12 persoons propeller vliegtuig. Taxi naar de ander kant van het grote eiland en dan nog eens een half uur per watertaxi naar het kleine eiland. Aangekomen en half dood met volle bepakking nog eens een half uurtje naar de ander kant van het eiland gelopen om net voor de regenen in hotel Cool Spot te belanden. Ach ja, je moet er wat voor over hebben om uiteindelijk op een stukje paradijs te belanden.

Na 2 dagen verhuist naar Resort Iguana, tikkeltje duurder maar een groter en geschikter huisje voor ons. Ik zal jullie niet verder gaan vervelen met verhalen over de witte stranden, palmbomen, het Bountygevoel, lekkere eten en het geweldige duiken. Zou toch sneu zijn als ik daar nu over uit zou wijden, toch? We hebben hier een week doorgebracht om bij te komen van het reizen en even een rustpunt te hebben.

Na de duikcursus van de jongens in Mexico hebben we nog geen gelegenheid gehad om als familie te duiken. Donderdag 3 sept. zou de eerste keer zijn, helaas kon Bo niet klaren en kwam niet onder, ik heb hem teruggebracht naar de boot en de duik afgemaakt met Kaar en Tiek. De volgende dag lagen Bo en ik ziek (zware verkoudheid) op bed en waren niet in staat om te duiken. YES, zaterdag onze eerste familieduik, geweldig!! Zondag een grotduik gevuld met duizenden kleine sardientjes (3/4 cent.), geweldige belevenis! De jongens hebben al aardig aangegeven wat we allemaal gezien hebben. De geweldige duiken en de relaxedheid van het eiland hebben ons goed gedaan en weer energie gegeven om weer op pad te gaan.

Woensdag 9 sept. vliegen we weer terug naar Managua, deze keer met een 2 propeller, groter vliegtuig. Aangekomen gelijk een taxi genomen naar Granada, mooie oude stad die qua opbouw en sfeer redelijk vergelijkbaar is met Aniqua en Leon. Beland in een hostel genaamd Oasis, een echt backpackers hotel waar Karin en ik te oud zijn en de jongens te jong. Evenzogoed leuke contacten en nieuwe vrienden gemaakt. Een hotel waar we allemaal ons ding hebben, een tuin met hangmatten voor mij, een computerruimte voor de mannen en een zwembadje (3 x 5 meter) voor ons allemaal, Karin vermaakt zich gelukkig overal.

Na 3 dagen verkennen van de stad hebben we een trip van 2 dagen gemaakt naar een eiland met 2 grote vulkanen in het Meer van Nicaragua genaamd Ometepe. Fantastisch eiland qua landschap, biologische opbouw, mensen en sfeer en een fantastisch rondje gemaakt per bus en Quad. Later meer hierover in het volgende verslag. We zijn nu weer terug in Oasis, Granada en zijn bezig om onze vervolgreis door Costa Rica en Panama te plannen.

Beide vervolglanden zijn duur gua verblijf en reizen, buiten dat hebben we in midden Amerika nu wel genoeg gezien en kijken vooruit naar een wat langer verblijf in Colombia. Weekje Costa Rica en een weekje Panama zal het dus worden. Tussen Panama en Colombia zit geen normale grensovergang en rest een vliegreis of zeiltocht als mogelijkheid over. Wat rot nou, een zeiltocht van 5 dagen langs tropische eilandjes gaat het worden, zeeziekte gegarandeerd!

We hebben inmiddels wat foto's (bijna 2000) op flickr gezet. Mocht je interesse hebben geef dat dan even door! Email naar heijstraten@yahoo.com

Hey travellers and friends,

El Salvador was a relieve for us in the sence of friendlyness and feeling of safety. People were always kind and helpfull, evendo the country hasn't much to offer in the sence of culture or historic places. Fine feeling just by the great people of this country.

We took Ticabus straight to Managua, 12 Hours through El Salvador, Honduras into Nicaragua. Leon was great, nice gasthouse named La Gordita witch means fat woman and yes, she was a big and nice lady. Experienced the procession of the holy Jeronimo, a mad fiesta of drunk and obsessed people, going completely out of there mind. Bisar and impresive. Climbed up the Cero Negro vulcan and board down in only 5 minutes, fantastic experience. Nice beach and wonderfull relaxed town.

After Leon back to Managua where we took the plane to Corn Islands. 1 week of relaxing, diving and enjoying atmosphere and food on Little Corn. Here we made the first 3 dives as a family, fucking amazing! Little Corn divers is a very nice diveshop, professional and friendly staff.

A week relaxing was wat we needed after 2 months of travelling and powered us up for the next step. On to Granada and Ometepe, wich were both very fine experiences. Now planning onwards to a week Costa Rica and a week Panama. Hopefully sail out end of the month to Colombia.

We have uploaded some pictures (almost 2000) to flickr. Let us know if you want access by sending an email to heijstraten@yahoo.com